Εποχική Γρίπη

1. Τι είναι η εποχική γρίπη;

Πρόκειται για μια μεταδοτική ασθένεια η οποία προκαλείται από τον παθογόνο ιό (ορθομυξοϊός) και μεταδίδεται μέσω της αναπνευστικής οδού στους ανθρώπους. Η μετάδοση πραγματοποιείται μέσω σταγονιδίων με τον βήχα ή το φτάρνισμα και την άμεση επαφή με μολυσμένες επιφάνειες. Υπάρχουν 3 τύποι του ιού της γρίπης:

Α- Επηρεάζει όλα τα θηλαστικά και τα πτηνά

Β- Επηρεάζει σχεδόν αποκλειστικά τους ανθρώπους.

C- Επηρεάζει σχεδόν αποκλειστικά τους ανθρώπους.

Ειδικά ο τύπος Α έχει 28 υποτύπους.

2. Ποιά είναι τα συμπτώματα;

Οι τύποι Α και Β παρουσιάζουν χαρακτηριστικά συμπτώματα ενώ ο τύπος C προκαλεί μια ήπια ασθένεια-αδιαθεσία. Ο χρόνος επώασης είναι από 1 έως 4 ημέρες. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν πυρετό, ρίγη, αδιαθεσία, μυαλγίες, άλγος στο κατώτερο θωρακικό τοίχωμα, πονοκεφάλους, ρινική συμφόρηση και περιστασιακά ναυτία.

Ο πυρετός διαρκεί από 1 έως 7 ημέρες με πιο σύνηθες 3 με 5 ημέρες. Επίσης μπορεί να συνυπάρχει μη παραγωγικός βήχας και πονόλαιμος.

Στους ηλικιωμένους τα συμπτώματα μπορεί να είναι μόνο ατονία και σύγχυση, συχνά χωρίς πυρετό ή συμπτώματα από το αναπνευστικό.

3. Ομάδες υψηλού κινδύνου.

Τα άτομα που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου όπως οι χρόνια πάσχοντες από καρδιαγγειακά νοσήματα, χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, ασθματικοί, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, παχύσαρκοι, σακχαροδιαβητικοί, έγκυες γυναίκες, ανοσοκατεσταλμένοι και οι ηλικιωμένοι, μπορούν να εμφανίσουν επιδείνωση των συμπτωμάτων με τελικό αποτέλεσμα την διάχυτη ιογενή πνευμονίτιδα, υποξία και εισαγωγή στην Μ.Ε.Θ.

4. Εργαστηριακά ευρήματα

Όσοι έχουν προσβληθεί από τον ιό της γρίπης μπορούν να εμφανίσουν λευκοπενία στις εξετάσεις αίματος αλλά και πρωτεϊνουρία στην γενική ούρων. Υπάρχουν τεστ ανίχνευσης του ιού της γρίπης με δείγμα από τον φάρυγγα ή την ρινική κοιλότητα, με άμεσα αποτελέσματα (περίπου 15 λεπτά). Βέβαια υπάρχει και η πιο εξειδικευμένη και αξιόπιστη εξέταση PCR του φαρυγγικού επιχρίσματος στο εργαστήριο.

5. Θεραπεία.

Η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Γι’ αυτό συστήνεται από τις κατευθυντήριες οδηγίες του ΚΕΕΛΠΝΟ ο εμβολιασμός κάθε χρόνο την περίοδο Οκτώβρη-Νοέμβρη με το αντιγριπικό εμβόλιο σε όσους ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου. Αν δεν είναι δυνατός ο εμβολιασμός την περίοδο αυτή τότε μπορεί να γίνει καθ’ όλη την περίοδο που υπάρχουν κρούσματα στην κοινότητα. Επίσης η Αμερικανική Επιτροπή Πρακτικών Ανοσοποίησης καθώς και το Αμερικανικό Κολλέγιο Γυναικολόγων-Μαιευτήρων συστήνει τον εμβολιασμό σε όλα τα άτομα μεγαλύτερα των 6 μηνών.

Η αποτελεσματικότητα του εμβολίου ανέρχεται στο 70-90 % και είναι καλά ανεκτό και ασφαλές. Η αντένδειξη εμβολιασμού είναι σοβαρή αλλεργία σε αυγό η οποία μπορεί να προκαλέσει ένα σπάνιο αλλά σοβαρό σύνδρομο (Guillain-Barre). Επίσης αν κάποιος παρουσιάζει πυρετό θα πρέπει να περιμένει να υποχωρήσει ο πυρετός και μετά να προχωρήσει στον εμβολιασμό.

Αν κάποιος νοσήσει από τον ιό της γρίπης και παρουσιάζει ήπια συμπτώματα τότε η αντιμετώπιση είναι συμπτωματική (αντιπυρετικά –αναλγητικά, ξεκούραση και ανάρρωση κατ’ οίκον) ενώ αν ανήκει στην ομάδα υψηλού κινδύνου ή έχει έντονα συμπτώματα και εργαστηριακή επιβεβαίωση ότι νοσεί από τον ιό της γρίπης τότε η θεραπεία περιλαμβάνει και αντιϊκό.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Γενικός Οικογενειακός Ιατρός MD, MSc, PhD(c) Μπαλάσκας Κωνσταντίνος
  • Λαζαράκη 21-23
    166 75 Γλυφάδα